Tips Jumpa Seller

09:07

#saturday
.
Salam and morning all
.
Hari ni hari Sabtu. Mesti ramai yang sibuk atau sedang berehat. Ada orang tanya, macam mana nak jumpa dengan Seller. So, akak share sikitlah.
.
Tips ni adalah untuk Real Estate Agent. Beneficial to newbie.
.
Siapa seller? Seller tu ialah tuan rumah. Orang yang minta khidmat kita untuk buat jualan rumahnya.
.
Sebelum akak mula masak dan nak keluar sebentar lagi, akak nak share sikit macam mana cara akak bila nak jumpa seller. Ini cara akak, lain orang lain cara.
.
1. Call Seller dan tanya detail property. Sebelum tu perkenalkan diri kita siapa. Suara kena sounds tegas, professional tapi mesra. Senang cakap, treat your client macam kawan tapi bukan kawan. Ok?

2. Lepas dapat all the info. Info apa? Alamat, jenis rumah, built up, land area, bilik, bilik air dan renovation detail. Then, STUDY THE AREA. Ye STUDY.

3. Dah study, kemudian PREPARE. Nak lagi nampak presentable dan lagi professional, PREPARE Market Analysis Report. 

4. 1 DAY before jumpa. Check again all info. Prepare document. Letak elok-elok dalam 1 file yang nampak presentable. Penting nampak presentable sebab kita jual produk yang harganya ratusan ribu ringgit. Bukan RM10 atau RM20. Perlu terbit rasa yakin Seller kepada kita. 

5. 1 DAY before juga. Anda dah boleh visualise yang anda sedang berjumpa dengan Seller dan explain. Seller berpuas hati dan setuju dengan proposal kita dan bersetuju untuk beri komisen penuh. Nak lagi power, cuba visualise sekali dapatkan Exclusive. Kalau berjaya buat ni, confirm bila jumpa Seller semua jawapan adalah YES.

6. Kepada Newbie. Sebelum jumpa Seller. Practise bercakap. Cakap sorang pun tak apa. Janji practise. Supaya nak elakkan kita hilang point-point yang sepatutnya kita terangkan kepada Seller.

7. 1 DAY before. Solat Taubat and Solat Hajat. Minta pada Allah, mudahkan urusan dan lembutkan hati owner.

8. THE DAY. Solat Tahajud and Solat Dhuha. DOA. Doa supaya Seller adalah orang yang baik-baik, orang yang serius untuk urusan jualan rumahnya dan orang yang mudah kita nak berurusan.

9. THE DAY. 1 hour sebelum pergi jumpa. Jangan fikir apa-apa. RILEX. Drive kereta ke rumah Seller, pasang sesuatu yang memberi semangat atau yang buat anda rasa HAPPY. Bila kita HAPPY, baru kita boleh dapat apa yang kita nak.

10. THE DAY. Dah jumpa Seller, SENYUM. Ye senyum. Buat Seller selesa dengan kita. Borak perkara daily life. Jangan cerita lagi pasal jualan rumah.

11. THE DAY. Kemudian, bila Seller dah selesa dengan kita, baru kita buka Market Analysis dan juga Marketing Proposal kepada Seller untuk Seller pilih dan bersetuju.

12. THE DAY. Jangan lupa verify document property yang Seller nak jual. Kita pun kena protect diri kita. Pastikan IC dan nama di document adalah orang yang sama.
.
Sekian sharing akak. Not so clever but I hope it will help #realestateagent to run your journey.
.
Zeela Lamin
REN yang suka sharing 😊
.
#zeelalamin #zeelalaminproperty #realestate #sharing #blogger #tipsfornewagent

You Might Also Like

0 comments

Powered by Blogger.