Orang Lain Cuti Tapi Akak Bekerja

15:12




Diari: 20hb November 2018 | Selasa | Maulidur Rasul

Kisah semalam. Semalam hari cuti Maulidur Rasul. Cik abang korea akak pun cuti. Anak-anak pun cuti. Sebetulnya semalam akak tiada apa-apa temujanji pun. Untuk semalam jadual akak kosong. Jadi semalam akak bercadang untuk kemas rumah dan masak lauk yang banyak. Hihi, biasanya masak 1 lauk atau 2 lauk. Itupun lauk yang simple saja.

Semalam akak masak sup daging, kari ayam dan sayur campur. Bolehlah dikatakan special sebab sejak sibuk, akak masak yang simple saja. Akak tetap masak walaupun sibuk macam mana. Kalau dah terlalu penat saja baru makan di luar. Itupun jarang. Makan di rumah lagi sedap. Pendapat akak. Lain orang lain pendapat.

Sedang akak memasak, tiba-tiba akak dapat panggilan dari seorang pembeli nak tengok rumah. Pada mulanya akak nak minta tundakan hari memandangkan terlalu short notice, takut tuan rumah tiada di rumah. Lagipun, akak sendiri not really prepare. Tetapi entah mengapa hati akak kata "takpelah, set je la" sebab dari suaranya yang sangat jujur dan seperti tahu tempatnya di mana sedangkan akak tak beritahu lokasinya lagi. Bunyi sangat serius. Buat pertama kali juga akak not really screen. Terus buat appointment.

Akak beritahu pemilik rumah dan pemilik rumah pun setuju. Maka, appointment akak set jam 3 petang. Akak segera selesaikan memasak dan sempat juga makan sekeluarga. Selesai makan, akak minta izin abang korea akak untuk ke AK Bistro untuk buat persediaan dan nak pergi print juga.

Setelah akak selesai di AK Bistro, akak balik rumah, solat dan bersiap ke appointment akak. Alhamdulillah, semua berjalan lancar walaupun appointment ini tidak dirancang.

Sampai saja di rumah itu, seperti biasa saya akan brief pemilik rumah apa yang perlu dibuat. Sampai pun awal supaya tidak nampak kelam kabut ketika pembeli sampai. Akak akan betul-betul buat persediaan supaya nampak proffesional di mata akak. Akak sangat cerewet.

Alhamdulillah, ketika pembeli sampai dan akak terangkan segala-segalanya dengan sepenuh hati. Bila akak sendiri puas hati dengan apa yang akak buat, selebihnya akak serahkan kepada pembeli untuk membuat keputusan dan juga berserah kepadaNya untuk membuka hati mereka.

Selesai dengan pembeli, akak borak kosong dengan pemilik rumah. Seronok berbual dengan mereka. Sangat merendah diri walaupun berpangkat. Kemudian akak balik dan selesaikan tugas kemas rumah akak. Jam 6.00 petang, akak keluar beli barang dapur sikit di Tesco Puncak Alam.

Itu saja diari akak. 




Akak lari sebentar ke AK Bistro Saujana Utama untuk buat persediaan viewing


Punyalah kelam kabut buat persediaan, rupanya yang sebelum ini
punya brochure tertinggal di rumah owner


You Might Also Like

0 comments

Powered by Blogger.